Her kommer hjemmetjenesten raskere fram med elsykkel

Nå har de ansatte fått en friskere og mer effektiv arbeidsdag. – Vi kommer oss fortere til brukerne og blir mer selvstendige når ikke vi trenger bil, sier Nasra Mohamed Roble.

Tekst Signe Marie Sørensen Foto Krister Sørbø

Vårsolen har endelig kommet til Oslo, og fargerike Kampen viser seg fra sin vakreste side. I bunnen av fjellknausen, i Kjølberggata 31c, ligger hjemmetjenestens lokaler. Her jobber fire tverrfaglige team med bydelens eldste beboere. Helsefagarbeider Kumar Kumaresu tar oss i mot og viser vei til elsykkelparkeringen i enden av korridoren. Her er kollegaen, Nasra Mohamed Roble, i ferd med å klargjøre elsykler til dagens vakt.

hjemmetjenesten med elsykkel

Kumar og Nasra har jobbet her i flere år. De har begge tatt elsykler flittig i bruk.

– Syklene er av høy kvalitet og har flere nivåer, sier Kumar. Han råder oss til å stille dem inn på «turbo» før vi skal ta fatt på de bratte bakkene opp til Kampen.

Elsykler seg til bedre helse

De to siste årene har Bymiljøetaten hatt en støtteordning for elsykler til kommunale virksomheter. I dag sykler hjelpepleiere, jordmødre, teknikere og byråkrater mens de er på jobb i Oslo. Noen skal på hjemmebesøk, andre skal på befaring eller er på vei mellom møter.

Elsykkelen er et glimrende fremkomstmiddel!

Nasra Mohamed Roble

Enhet hjemmetjenesten på Tøyen kjøpte inn ti elsykler med midler fra støtteordningen høsten 2017. Mange tok i bruk elsyklene med en gang, mens noen kviet seg for å sykle på glatta – selv med piggdekk.

– Jeg hadde ikke syklet siden barndommen, men ble motivert til å prøve igjen da vi fikk elsyklene. Nå merker jeg at både immunforsvar og koordinasjon har blitt bedre, sier Nasra som trosset både snø og minusgrader, og syklet hele vinteren gjennom.

Nasra og Kumar triller syklene ut av lokalet i tredje etasje, inn i heisen og ned på bakkeplan. Før vi vet ordet av det suser vi opp Brinken og Kampengata uten anstrengelse. Kumar hilser på kjentfolk underveis og forteller at han foretrekker sykkelen fremfor bilen.

– Det er mer sosialt og blir nok ekstra hyggelig på sommeren, sier han.

Lettere å finne snarveier og parkering

De fire teamene på Tøyen har hvert sitt ansvarsområde. Nasra og Kumars team besøker Grønland og Tøyen-området. Det er spesielt teamene med ansvarsområder i byen som bruker syklene mest.

– Vi har et bookingsystem i Outlook hvor vi reserverer syklene, sier Kumar. Han forteller at de er ansvarlige for å melde om vedlikeholdsbehov og eventuelle skader til teamlederen. I tillegg må de sørge for at syklene er ladet og klare til nestemann.

– Vi må også sørge for at alt utstyr, som hjelmer, sekker og låser, er på plass, sier Nasra.

Oslo kommunes elsykler

Det er vanlig å besøke mellom 12 og 15 brukere på en vanlig dagvakt. Selv om det er forholdsvis korte avstander mellom brukerne, kreves det likevel litt koordinering. Avdelingen disponerer syv elbiler fra før av, fordelt på de fire teamene.

– Før måtte vi gå et stykke for å komme til bilene, samtidig som vi ofte plukket hverandre opp etter vakta. Ofte gikk vi også til brukerne, sier Kumar og legger til at det er enklere å finne parkering og ta snarveier med syklene.

– Elsykkelen er et glimrende fremkomstmiddel, supplerer Nasra.

Rasmus Leiro mener det kan være lurt å kjøpe bruktsykkel, hvis du vet hva du skal sjekke.
På sykkel
Slik finner du en perfekt bruktsykkel
Portrett av Gerd Robsahm

Gerd Robsahm Kjørven

De gode tilbakemeldingene fra andre syklende i kommunen har heller ikke latt vente på seg, ifølge direktør i Bymiljøetaten, Gerd Robsahm Kjørven.

– I byen, hvor vi ofte forflytter oss over korte avstander, er sykkelen svært konkurransedyktig, sier Kjørven. Hun forteller at de som sykler på jobb er fornøyde med å spare tid og penger, samtidig som de slipper kjedelige bilkøer i bygryta.

Kan fortsatt søke støtte

Kjørven ønsker å fortsette med støtteordningen så lenge budsjettet tillater det.

Kommunale elsykler

  • Søkere med oppbevaringsmulighet og budsjett til vedlikehold kan få støtte.
  • Elsyklene som fås gjennom ordningen er spesialdesignede og kalles Oslosykkelen.
  • Oslo kommune ønsker at flere skal sykle og gå, og støtter investeringer som bidrar til det.
  • Det er gitt støtte til 51 lastesykler og 239 Oslosykler i 2017 og så langt i 2018.

– Alle kommunale virksomheter kan søke, så lenge de kan vise at de har oppbevaringsmulighet og budsjett til å ta kostnadene ved vedlikehold. I tillegg vil vi vite hva syklene skal brukes til, hvem som skal bruke syklene og hva de erstatter, sier hun.

Kumar og Nasra er godt fornøyde med sin nye arbeidshverdag på to hjul, og håper flere vil få muligheten til å bruke elsykler på jobb i fremtiden.

Hjemmetjenesten på elsykkel– Det er deilig med litt trening og frisk luft i hverdagen, sier Nasra.

Hun og Kumar er ikke det minste i tvil om at syklene har gjort arbeidsdagen både hyggeligere og mer effektiv.

Sykkelfelt i Henrik Ibsens gate
Smart by
Oslos sykkelsatsing setter nye rekorder