Turer uten trengsel

Oslo er et tureldorado. Du har mange muligheter til å lufte deg uten å gå i kø eller komme for tett på andre. Kjenner du disse rutene?

Tekst Marianne Alfsen Foto Fredrik Naumann Oppdatert

– Å komme seg ut på tur er ikke bare godt for kroppen. For meg betyr det å være ute at jeg kan fokusere på det gode i livet, sier Trine Johnsen (70), og leder oss inn på en folketom og umerket sti.

Vi er i Østmarka, rett bak gamle Grønmo fyllplass. Turglade Trine, med tre tiårs fartstid som elvevokter for Ljanselva og etterhvert i Oslo Elveforum, og mange år bak seg i Østmarkas venner, har lovet å innvie oss i en av sine favoritturer. En delvis bortgjemt og umerket godbit.

Trine Johnsens Turforslag: På tur til fots uten trengsel i Oslo

Trine Johnsen

Natur på alle kanter

To tredeler av Oslo kommune er skog og grøntområder. Takket være lovfestet vern og nennsom forvaltning har Oslo klart å bevare naturen i og rundt byen gjennom tiår med heftig byutvikling. Det er med andre ord ingen grunn til å stue seg sammen på T-banen og gå i kø rundt Sognsvann.

– Et godt tips er få benytte seg av alle småstiene som ofte går parallelt med de mest populære traséene i Marka. Der er det ofte færre folk, mener Trine.

Hun oppfordrer også folk til å tenke nytt når det gjelder turtidspunkt: Sett på klokka og kom deg ut i tidlige morgentimer i helgene.

Og kanskje skal man tørre å begi seg inn på en umerket sti også. Ofte leder de ut på en blåmerket sti igjen, før du vet ordet av det. Og akkurat det prøver vi oss på i dag.

Trollsk tur

– Er det ikke flott landskap her, sier Trine entusiastisk. Vi har gått på en umerket sti fra Foreningen for omplassering av dyrs anlegg, kjent som FOD-gården, og nordover bak gamle Grønmo fyllplass.

– Før luktet det ikke godt her, men nå er all lukt forsvunnet, forteller Trine.

Det er 13 år siden Oslo kommune sluttet å deponere søppel på Grønmo, og begynte overgangen til kildesortering, forbrenning og energigjenvinning. Landskapet er åpent og preget av furuer. I det fjerne hører vi suset fra E6, som avslører at byen bare er et steinkast unna. Stien går over en mosedekket steinknaus, tydelig og bar der føtter har tråkket før oss.

Vi møter en kjentmann, som helst ikke vil vi skal fortelle hele Oslo om denne stien, som allerede har fått mer koronatrafikk enn det som normalt er. Han innrømmer motvillig at dette er tiden for å dele litt rausere av de litt mer bortgjemte godbitene i Marka. Variert natur Turen går videre forbi speiderhytta Tårnet, og over de furukledte knausene ned til den mer kjente skogsveien fra utfartsparkeringen på Grønmo. Vi går videre til tjernet Sølvdobla, der sporene etter bever er tydelige.

Sti ved hytte. Turforslag uten trengsel i Oslo

Ved DNT-hytta Dølerud er det god plass til å ta en rast – på trygg avstand til andre. Den gamle husmannsplassen ble DNT-hytte i 2015. Normalt kan du overnatte her, men DNT har av smittevernhensyn stengt sine Markahytter. Men du kan fortsatt laste ned en egen informasjonspakke om dyr og trær i nærheten av hytta!

Rett etter tjernet lar vi folk flest gå videre mot Østmarkskapellet, mens vi smetter inn i skogen igjen – langs en blåmerket sti i retning DNT-hytta og den tidligere husmannsplassen Dølerud. Her er det trollsk stemning, med mose og blåbærlyng under høye grantrær.

– Noe av det jeg liker med denne rundturen, er at det er så flott og variert natur, sier Trine, og tar oss videre forbi Dølerud, og opp en vakker steinrøys. Og vips er vi tilbake der vi startet. – Nå er det bare å komme seg ut på tur, og utforske nye og ukjente stier, oppfordrer Trine.

Skogssti: På tur til fots uten trengsel i Oslo

Utforsk nabolaget på nytt!

Her er flere turforslag for å oppleve byen på en ny måte.

Opplev byen fra sykkelsetet

Med sykkel kan du trygt få litt mer luft under vingene og komme deg lenger hjemmefra enn til fots. Syklistenes Landsforening har laget en egen guide til grønne sykkelruter i Oslo.

Rutene er kartlagt med tanke på at de skal være grønne, bilfrie, trygge og hyggelige. Det er også et mål at de skal inspirere til å bli bedre kjent med byen og å oppleve nye steder – gjerne sammen med barna. De meste kjente rutene med mye trengsel, som langs Akerselva, er bevisst utelatt.  Syklistenes landsforening forteller hvordan du hjelper barna til å bli mer sykkeldyktige.

sykkelruter
Smart reise
Sjekk disse sykkelrutene!

Orientering for alle

Bækkelaget Sportsklubb Orientering har i høst satt ut til sammen 50 poster på turmål i Østmarka, Sørmarka og Ekeberg – fordelt på flere kart med ulik vanskelighetsgrad. Orienteringskartene ligger på klubbens hjemmeside, og kan lastes ned og tas med ut i skogen.

Her er det løyper for både barnefamilier og trauste Markatravere. Postene blir hengende til 1. desember. Også andre idrettslag tilbyr turorientering, som for eksempel Oppsal orienterings tradisjonsrike «Ola Dilt». Se en oversikt over flere turorienteringsmuligheter her.

– Det fine med orientering er at man kommer seg til steder litt utenfor allfarvei. Dette er en gylden anledning! La postene inspirere deg til å legge turen i nye sløyfer, sier Karen Johanne Strømstad i Bækkelaget Sportsklubb orientering.

Gå på stolpejakt!

Går du på stolpejakt, kan du bli kjent med nye steder i byen vår. Over hele Oslo er det plassert ut stolper, som du kan registrere på papir, på stolpejaktens nettsider eller i en egen, gratis app. Du kan velge mellom fire vanskelighetsgrader.

Se video på Youtube for mer informasjon om Stolpejakten, eller sjekk Stolpejaktnettsiden, og finn en løype nær der du bor.

Til fots
Ta en omvei og oppdag mer av byen!

Oppdag Oslos historie

Bli kjent med nye gater, og utforsk byens historie samtidig. Oslo Byes Vel har utviklet Oslobykart.no, et digitalt kart med historisk og aktuell informasjon om steder i Oslo du kanskje ikke visste at har en fortid og en historie å fortelle. Per i dag er det 1200 infopunkter i kartet, som leder direkte inn i oslobyleksikon.no – et digitalt oppslagsverk om Oslo med røtter tilbake til 1938. Kartet følger brukerens bevegelser, og gjør det mulig å oppdage byen mens du går. Det er gratis å bruke og tilgjengelig for alle.

Oslos bekker og elver. Foto: Julie Messel
Mosjon og friluftsliv
I Oslo kan du gå stadig lenger elvelangs

Vandre elvelangs

Oslo er en by spekket med vannveier; 10 hovedelver og et stort antall sidebekker. Da Oslo vokste, ble mange elve- og bekkeløp lagt i rør for å gjøre plass til byen. Nå blir stadig nye strekninger hentet opp i lyset igjen.

Som Hoffselva opp til Smestaddammene. Eller prøv deg på Hovinbekken fra Ensjø og opp til Isdammen. Her går stien langs et gjenåpnet bekkeløp i urbant miljø, for så å ende opp ved Markagrensen. Oslos lengste elv, Alnaelva, har mange skjulte perler langs det 15 km lange vassdraget. Sjekk kartet og finn en strekning å utforske, eller prøv å ta turen hele veien fra Alunsjøen til Kværnerbyen. Kanskje du ser bever, rev, grevling eller rådyr – det er fullt mulig langs øvre deler av Alna, selv midt på dagen.

Ta deg god tid, stopp ofte, kikk ned i vannet etter fisk og annet liv og lytt til fuglesangen. Legg merke hvordan det ofte virker som byen er langt unna, selv om den egentlig er på alle kanter. For å finne veien, last ned Oslo Elveforums turguide, som beskriver ruter langs Lysakerelva, Mærradalsbekken, Hoffselva, Frognerelva, Akerselva, Hovinbekken, Alnaelva, Østensjøvannet, Ljanselva, Gjersjøelva og Ellingsrudelva.

–  Kanskje dette er året for å lære seg litt fuglesang, oppfordrer Terje Laskemoen i Bymiljøetaten.

Skogsvei langs tjern. På tur til fots uten trengsel i Oslo

Når solen skinner, skimrer det i tjernet Sølvdobla. Landskapet rundt er preget av beverens hyttebygging og oppdemninger. Her er det badeplass med brygge om sommeren.

To turforslag i marka

På umerket sti i Østmarka – for deg som bor på Klemetsrud/Bjørndal

STED: Østmarka, sør-øst for Grønmo fyllplass

TID: Turen tar ca. 2 timer

STARTPUNKT: FOD-gården (Foreningen for omplassering av dyr), Enebakkveien 866

ANBEFALT AV: Trines Johnsen, Oslo Elveforum

RUTEBESKRIVELSE:

• Følg Godheimveien, Grønmoveien og Dølerudveien opp til FOD-gården.
  • Gå oppover grusveien i retning av Godlia-gården. Når du kommer til den røde gården, ta til venstre i V-krysset, ved det hvite «Privat vei»-skiltet, opp en bratt bakke.
  • Ved neste V-kryss, ta den umerkede stien i midten. Følg stien opp til fjellknausen, til du skuer ut over et lite myrområde.
  • Du ser tydelig hvor mosen er borte, og følg stien videre østover fra det flotte furutreet.
  • Etterhvert ser du den brune speiderhytta Tårnet på en liten topp. Følg stien opp til, og forbi, hytta.
  • Herfra er det bare å følge den umerkede stien gjennom skogen, til du kommer til det et hvitt lite «brønnhus». Her kommer du ut på skogsveien fra Grønmo utfartsparkering. Ta til høyre.
  • Følg veien forbi det vakre tjernet Sølvdobla.
  • Rett etter tjernet går en sti inn i skogen igjen – merket Dølerud.
  • Hold deg på blåmerket sti forbi DNT-hytta Dølerud. På andre siden av hyttetunet deler stien seg igjen. Ta til høyre, over kloppen.
  • Hold deg på den blåmerkede stien til du kommer til en port. Gå gjennom porten, og du ser den falleferdige låven på Godlia-gården. Du er tilbake ved start.

– Et godt tips er faktisk å benytte seg av alle småstiene som ofte går parallelt med de mest populære traséene i marka. Der er det ofte færre folk, sier Trine Johnsen, Oslo Elveforum.

På umerket sti i Lillomarka – for deg som bor i Stovner/Vestli-området

STED: Lillomarka, Bånkallåsen med Røverkollen.

TID: Turen tar 2-3 timer

LENGDE: ca. 7,5 km STARTPUNKT: Bånkall Gård, Trondheimsveien 640

ANBEFALT AV: Steinar Lauritzen, turleder i DNT Oslo og Omegn.

RUTEBESKRIVELSE:

• Turen kan tas som en rundtur, kort 1 time eller lang 2-3 timer.
  • Ta med deg turkart over Lillomarka, alternativt orienteringskart.
  • Til venstre når du står foran hovedhuset til Bånnkall gård finner du skiltet natursti oppover i lia.
  • Etter en stund vil du passere flere gamle tretrapper, og jo høyere opp i lia du kommer, jo mer av utsikten mot Vestli/Stovner og Groruddalen får du.
  • Etter hvert dreier stien sørover, hold da til høyre i stikryssene til du når toppen av Bånkallåsen. Rett ved toppens nordside ser du Franzefoss bruk.
  • Følg stien langs steinbruket til du kommer til en liten myr. Ta stien til venstre og oppover i lia, i retning Skysethøgda.
  • Fortsett videre til du kommer til Bamsetjern. Ta til venstre på stien mot sør. Følg ryggen ned til neste tydelige stikryss, ta til høyre og følg den videre til du krysse under kraftledningen her vil du kunne se Romsåstårnet og en flott utsikt utover Groruddalen.
  • Her oppe vil du se en masse forskjellige stier hvilke du velger kommer litt an på hvilken vei du vil gå. Vil du tilbake, kan du følge stien til venstre sørover og holde venstre. Her vil du også få fin utsikt over Stovner/ Groruddalen. Stien rett frem vil ende opp mot Romsåstårnet. Mens den som går til høyre nordover vil følge kraftledningen nordover ned til den ender i lysløypa. Ta da til høyre og du vil ende tilbake hvor du parkerte. Du kan også følge kraftledningen begge veier nordover vil du ende på lysløypa til Skytta eller sørover mot Groruddalen og Rommen.
  • Følger du stien rett frem vil du etter hvert få utallige valgmuligheter av umerkede stier, men de fleste vil ende opp på en blåmerket sti opp til Romsåstårnet – så lenge du går oppover i høyden.
  • Til toppen. Følgende stikryss, rett frem- rett frem- rett frem- høyre- høyre neste valgfritt høyre/venstre neste skal da være blåmerket sti ta til høyre. Følg den til toppen.
  • Turen tilbake går en annen vei ned igjen.
  • Øst for Radiotårnet, dvs. litt til høyre for utsiktstårnet, ca. 20 meter, går det en umerket sti nedover i nordøstlig retning gjennom skogen. Følg stien rett frem til den dreier i nordlig retning langs kraftledningene.
  • Ta stien til høyre i første kryss som vil da ende ned på grusvei/lysløypetrase. Ta til høyre.
  • Følg grusveien mot øst, ta andre stien til høyre inn skogen etter ca. 200 meter.
  • Etter ca. 200 meter, ta stien til høyre og følg denne opp til Skysethøgda.
  • Følg ryggen/stien ned til du ser Bamsetjern på din høyre side. Og her er du tilbake på stien du gikk opp.
  • Følg stien ned til venstre og mot den lille myra og Franzefoss.
  • Hold videre på stien til venstre ned lia.