Mer frihet med elmoped

De er billige i drift, artige å kjøre og utslippsfrie – og det finnes nesten ingen av dem på veiene. Nå kan det snart ta av for elmopeder og elektriske scootere i Norge.

Tekst Magnus Lundstein Foto Magnus Lundstein

*Dum-di-dum-dum-dim*. En lystig melodi spilles idet Tim Enebakk trykker inn startknappen. – Nei, altså, man møter jo ikke opp på MC-treff med elmoped akkurat, smiler Tim. Doningen, en Super Soco TSX-modell, står parkert side om side med en blå elbil og en rød olabil i garasjen på Grefsen. Displayet lyser opp, og frontlykten tennes.

På andre siden av glassveggen bakerst i garasjebygget strekker Oslofjorden seg ut i det klare høstlyset. Tim setter seg på skrevs over mopedsetet, retter på hjelmen, vrir om håndtaket og suser lydløst ut av garasjen. Kun lyden av raslende løv røper den raske bevegelsen.

I fjor var fire av fem nye biler i Norge elektriske, men for utslippsfrie scooter- og mopedmodeller har det ennå ikke løsnet. Dette til tross for at både ytelse og rekkevidde har blitt mye bedre de siste årene. I tillegg får man kjøpsstøtte fra Enova, og fritak fra bompenger. Mange venter nå på at motorsyklene, mopedene og scooterne endelig skal følge etter personbilene og bli elektriske.

Tim Enebakk på sin Super Soco TSX elmoped

Tim Enebakk på elmopeden sin, en kinesisk Super Soco TSX.

 

Fra plageånd i køen til lyn på to hjul

For Tims del begynte interessen for tohjulinger tidlig. Som mange andre fikk han sin første moped som 16-åring. Siden ble det en Vespa, det italienske stilikonet fra etterkrigstiden, som gjaldt.

Nå er det en kinesisk elmoped som har fått plass i garasjen.

– Fossile scootere og mopeder har ofte totaktsmotorer som slipper ut forferdelig mye eksos, langt mer enn størrelsen skulle tilsi. Det ble pinlig å fylle bilkupeene bak meg i køen med  urensede avgasser. Det er nemlig mye slappere utslippskrav på fossile tohjulinger enn for fossile biler. Med elmotor er jeg ikke til sjenanse for noen.

Foto: Fartein Rudjord. Reisekalkulator Smart reise
Smart reise
Kalkulator: Dette koster det å reise i byen

Det viktigste har likevel vært fleksibiliteten mopeden gir i hverdagen:

– For meg dreier det seg om å spare tid. Det er en kjempefordel å kunne forflytte seg raskt mellom arbeidssted og hjem. Og det finnes ingen raskere måte å komme seg til og fra kontoret på enn med elmoped, forteller Tim.

– Regner man på det, så sparer jeg inn tid tilsvarende to feriedager i måneden på den reduserte reisetiden til og fra jobb. Denne mopeden betaler raskt for seg, slår han fast mens han trommer på motorsykkelhjelmen.

– Sammenligner man med en elsykkel, krever det riktignok litt mer planlegging å finne parkeringsplass i de indre bysonene.

Tims tre tips til nye elmopedsjåfører

  • Som myk trafikant, må du innse hvor sårbar du er. Etabler noen faste ruter, slik at du blir godt kjent med risikofaktorene du møter underveis.
  • Velg kjøretraseer som ikke er tungt trafikkerte eller har høye hastigheter. Reflekter over ruten din til jobb.
  • Husk at batteriet tømmes raskere i kaldt vær. Ta med deg batteriet og lad når du parkerer!

Apropos betale for seg. Å slippe å bruke penger, og ikke minst dyrebar tid, på vedlikehold og service kommer godt med i en hektisk hverdag. Til forskjell fra fossile mopeder og motorsykler, eller en elsykkel for den saks skyld, er det ingen kraftoverføring med hverken kjede eller reim. Dermed er en vanlig kilde til problemer eliminert. Med motor nærmest sittende i hjulet, er konstruksjonen omtrent så simpel og problemfri som den kan bli.

– Du trenger bare fylle luft og lade. Dessuten koster det nærmest ingenting å full-lade batteriet, forteller Tim.

Håper flere lar seg inspirere til å bruke elmoped

Aurora Stenmark, rådgiver i Klimaetaten, håper flere lar seg inspirere av Tim.

Aurora Stenmark, Klimarådgiver i Klimaetaten

Aurora Stenmark, Klimarådgiver i Klimaetaten

– Selv om motorsykler og scootere ikke utgjør de største utslippskildene, er vi avhengige av at også de blir utslippsfrie hvis vi skal nå klimamålene våre. Bor man et stykke unna kollektivknutepunkt, vil elmoped dessuten være en praktisk, rask og rimelig måte å ta seg fra A til B på. Med de nye modellene som har kommet på markedet nå vil en elmoped også kunne være et godt alternativ til bil, påpeker Aurora.

– I tillegg er det jo slik at elmopeder kan kjøres med et vanlig førerkort, og at de kan lades med en enkel stikkkontakt.  Ofte kan også batteriet tas ut og lades inne. Det gjør dem mer tilgjengelige for flere.

Følelsen av å kunne suse avgårde

Tilbake i garasjen på Grefsen peker Tim på en rekke fargerike skateboarder hengende langs den ene garasjeveggen. – De og elmopeden har til felles at de gir frihetsfølelse. Begge gir en deilig, luftig følelse av å bare kunne suse avgårde, forteller han.

 

Tim har skatet siden guttedagene og tar stadig noen langturer rundt i byen eller til en skatepark. Nylig rullet han på fire hjul hele veien ned til Frognerkilen fra Grefsen. Likevel fører et travelt livstempo og familieliv til at skateboardene for det meste henger til pynt i garasjen.

Smart reise
Enkelt med elsykkel – hele året

Tim trekker også frem at elmopeder helt fint kan erstatte en bil nr. 2 for mange familier og kanskje bil i sin helhet for enkelte, særlig for turer rundt i Oslo. For turer på ringveien og veier med høyere hastighet er imidlertid moped utelukket, da er det familiens elbil som gjelder.

Og nå er det endelig tegn til at ting begynner å skje også i salgsstatistikken. I september 2023 var 38 prosent av alle solgte mopeder i Norge elektriske. For Oslo var tallet 53 prosent.

Tim er tydelig på at langt flere kunne hatt både nytte og glede av å ha elmoped.

– Du kommer deg raskt frem, de er rimelige og krever lite oppfølging. Og dessuten er de artige å kjøre! Kanskje forbinder mange motorsykler og mopeder med eksos og motorlyd, men fordelene ved å kjøre elektrisk er ikke til å ta feil av. Jeg tror ikke det er lenge igjen før man ser langt flere med elmoped på veiene.